logo

У организацији УДИ-Euroclio и Едукације за 21. век одржан је Национални семинар у оквиру e-PACT пројекта (29. и 30. октобра 2016.) у хотелу Парк у Београду. Пројекат ePACT заједнички реализују европско удружење историчара EUROCLIO и Центар за демократију и помирење Југоисточне Европе CDRSEE. Општи циљ пројекта је да допринесе одржавању процеса демократизације и јачања осетљивости на сукобе у земљама Западног Балкана путем реформи у школском систему које ће се одразити на демократизацију образовања. Пројекат се фокусира на развој и примену нових дидактичких модела у настави историје у земљама Западног Балкана. Циљ семинара је унапређење наставе историје у основним и средњим школама у Републици Србији, ради квалитативних промена у приступу настави историје. Пројекат настоји да окупи образовне власти и цивилно друштво да заједнички реформишу образовање и школе.

Национална координаторка пројекта ePACT Емина Живковић отворила је семинар. Том приликом је поздравила присутне учеснике, упознала их са циљевима семинара и планом рада. Помоћница министра просвете за основно образовање Весна Недељковић обратила се присутним учесницима семинара у име Министарства просвете, науке и технолошког развоја. Истакла је да Министарство просвете подржава сваку иницијативу за реформом образовања и васпитања, као и да министар Младен Шарчевић припрема опсежне реформске мере у којима ће и наставници имати важну улогу.


Председник европског удужења историчара EUROCLIO Џонатан Евен-Зохар одржао је презентацију о досадашњим пројектима, циљевима, мисији и визији удружења. Представио је еуроклиов Манифест о висококвалитетном образовању из историје, културног наслеђа и грађанског васпитања. Председница удружења Едукација за 21. век Лидија Жупанић Шуица представила је циљеве удружења. Навела је најзначајније пројекте и семинаре које су реализовали. Едукација за 21. век недавно је постала део EUROCLIO-a. Професор Филозофског Факултета др Марко Шуица одржао је предавање о обуци наставника историје. Полазећи од својих искустава у раду са студентима тј. будућих наставника историје, указао је на најважније аспекте иницијалне обуке наставника – препреке, потешкоће и како их превазићи.

 


Родољуб Јовановић, психолог са Универзитета у Амстердаму и Деа Марић из EUROCLIO-a представили су учесницима семинара свој рад у оквиру e-PACT пројекта. Они раде на изради упитника за наставнике историје кроз који ће бити анкетирано око 2000 историчара из региона. На основу истраживања спроведеног у оквиру анкете доћи ће се до резултата који ће бити презентовани водећим људима из регионалних министарстава, доносиоцима одлука из сфере образовања, стручњацима из образовних завода, …  Након презентације учесници су подељени у групе и организована је World cafe (светски кафе) метода радионице на којој су наставници размењивали искуства везана за кључне потребе реформе образовања. Након презентација резултата радионичарског рада, организована је пленарна дискусија у којој су учесници семинара разменили утиске на крају радног дана.


dsc_0162
Скупштина УДИ – Euroclio

Други дан семинара започео је редовном Скупштином организације УДИ – Euroclio. На дневном реду скупштинског заседања били су: резултати досадашњег рада удружења, циљеви и перспективе у даљем раду, избор новог руководства. Душко Ракић је прочитао извештај о раду и финансијски извештај досадашњег председника удружења Горана Милорадовића. Емина Живковић и Александар Тодосијевић говорили су о текућим и актуелним пројектима, перспективама и циљевима у наредном периоду. Након краћег представљања кандидата за чланове Управног одбора и Надзорног одбора приступило се гласању. За чланове новог Управног одбора УДИ – Euroclio изабрани су: Весна Лучић, Душко Ракић, Емина Живковић, Александар Тодосијевић и Александра Поповић, а за чланове Надзорног одбора Ана Настић и Иван Бецић. Управни одбор ће на наредној седници именовати новог председника Удружења.

 

Централни догађај другог дана семинара била је панел дискусија о реформи образовања са еминентним говорницима из релевантних институција образовног система Републике Србије. На дискусији су учествовали:

  • Биљана Стојановић – Министарство просвете науке и технолошког развоја
  • Проф. др Марко Шуица – Филозофски факултет
  • Александар Маринковић – Завод за унапређење образовања и васпитања
  • Бојана Стевановић – Национални просветни савет
  • Александар Тодосијевић – Уди-Euroclio (модератор панела)

Учесници су говорили о горућим темама нашег образовног система и нужним потребама реформе наставе историје. Учесници семинара су се јављали за реч и постављали питања нашим саговорницима. Отворена су многа важна питања: планови и програми, реформа курикулума, уџбеници, реформа средњих стручних школа и гимазија, завршни испит, … Констатовано је да би оваквих дискусија и јавних дебата између наставника историје и представника образовних институција требало организовати у што већем броју.

Завршни део програма посвећен је примерима добре праксе тј. презентацијама наставника коју су се пријављивали за учешће путем конкурса на задате теме:

-Функционална примена ИКТ-а у настави историје

-Како предавати осетљиве и контроверзне теме  применом мултиперспективног приступа у настави историје

-Учење о ратовима 90-тих

-Учење о Холокаусту и другим облицима геноцида

Своје радове су представиле победнице конкурса Драгана Мишић, Вера Дујаковић, Драгана Бенић, Барбара Ивковић и Биљана Вукманов Шимоков.

Програм је затворио Горан Георгијев представник Међународног кривичног суда за бившу Југославију. Представљен је Outreach програм, едукативни програм намењен средњошколцима. Циљ програма је упознавање ученика средњих школа са радом Међународног кривичног суда за бившу Југославију. Теме из међународног хуманитарног права од великог су значаја за образовање младих у домену људских права и изградње мира.


Оставите коментар