Пројекат „Учење историје која то још увек није“, који чини тим историчара из Србије, БиХ, Хрватске и Црне Горе један је од три добитника награде Глобалног плурализма за 2019. годину.

Поред Удружења за друштвену историју – Euroclio на овом пројекту су учествовали колеге из партнерских организација из Хрватске, БиХ, Црне Горе и Холандије. Заједнички пројекат  „Учење историје која то још увек није“, бави се осетљивом и контроверзном темом,  распадом Југославије и ратовима који су се десили на овим просторима, а који се, од државе до државе, презентују  на различите, често супротстављене и међусобно искључујуће начине.

Глобална награда за плурализам се додељује за изузетна достигнућа у области плурализма. Награда се додељује на сваке две године појединцима, организацијама, владама и пословним субјектима широм света, онима који својим изванредним и одрживим достигнућима, доприносе изградњи инклузивних друштава у којима се поштује различитост међу људима. Ове године Глобални центар за плурализам примио је преко 500 пријава за Награде за глобални плурализам за 2019. годину, које су обухватале 74 земље— више него двоструко у односу на пријаве за инаугурацијске награде 2017. године. Сви кандидати су подвргнути строгој ревизији и поступку одабира жирија.

Увиђајући опасност коју поједностављени и националистички наративи представљају мирном друштву, намеравали су да пруже алтернативни приступ. Они верују да наставницима и ученицима мора бити представљена вишеструка перспектива на ратове и подстичу их да критички и емпатично размишљају о историји. Мрежа историчара из Босне и Херцеговине, Хрватске, Црне Горе и Србије у 2016. години са Удружењем европских професора историје (EUROCLIO) је покренула пројекат „Учење историје која то још увек није“. Увиђајући да се наставници често осећају несигурним и неспремним да предају ове осетљиве и контроверзне теме на начин који иде у супротност с доминантним, етноцентричним наративом, тим историчара је створио репозиторијум препоручених наставних материјала за учење о ратовима 90-тих. Ове књиге, чланци, видео снимци и фотографије подржавају и мотивишу наставнике да подучавају о ратовима деведесетих користећи више перспектива на начине који не вређа жртве и не баца кривицу на „оне друге“. Уместо фокуса на интерпретацију догађаја, фокус се помера на свакодневни живот људи који су умешани у сукобе како би подстакао осећај заједничког искуства.

Учесници Летње школе у Подгорици 2019.

Партнерство и сарадња наставника из различитих држава на пројекту резултирало је базом података, наставним материјалима и обукама за наставнике – са циљем да пруже непристрасан приступ учењу и подучавању о недавним ратовима. Овај пројекат пружа наставницима и ученицима алате за борбу против сваке врсте поделе и једностраног размишљања који могу довести до нових сукоба. Успостављањем дискусије, размишљања и препознавања заједничког искуства, настава историје се користи као моћно средство за изградњу одрживог мира и превенцију конфликта у региону.

Бојана Дујковић, представница добитника награде, екипе „Учење историје која то још увек није“ рекла је: „За нашу екипу је веома важно да примамо међународно признање за рад који развијамо уз минималну подршку више од 16 година. За наставнике у нашим учионицама бављење осетљивом историјом југославенских ратова из 1990-их година је веома тешко. Лично смо повезани с овом темом и многи, укључујући овај тим, деценијама су закопавали ову тему. Сада је тренутак да се одговорно суочимо с прошлошћу и да подучавамо о сукобима из 1990-их година, како би се изградила будућност међусобног разумевања, мира и помирења.”

Поред историчара из региона, преостала два добитника ове престижне награде су Дебора Акенхора – млада социјална предузетница и активисткиња из Гане која промовише афричку књижевност за децу, те Центар за социјални интегритет (Мианмар) локална организација, која помаже партиципативно грађанство у Мианмару фокусирајући се на младе, посебно оне из маргинализираних и недовољно заступљених заједница.

Центар има част да подржи рад овогодишњих добитника награда. Њихове креативне иницијативе нуде наду да се негативни трендови искључивања и поделе могу променити. Утицај њиховог рада је доказ да можемо изградити врло различита, мирољубива и инклузивна друштва. Ово су примери из којих сви можемо научити.

Мередит Престон МекГи, Генерална секретарка Глобалног центра за плурализам

Жири је био инспирисан важним радом добитника награде и стотинама примљених импресивних пријава. Сви су дубоко посвећени опремању следеће генерације вођа знањем и емпатијом да одговоре на највеће изазове садашњег и будућег плурализма.

Џо Кларк, бивши Председник Канаде и Председавајући жирија за награду

Оставите коментар