Семинар за наставнике историје Учење о ратовима ’90-тих на простору бивше Југославије одржан је у периоду од 1. до 2. новембра 2025. године у Краљеву у Центру за стручно усавршавање запослених у образовању града Краљева. На семинару су учествовали наставници из Краљева и околних места.

🎯 Циљ семинара је оспособљавање наставника историје да примене савремене наставне методе у раду са ученицима кроз учење о ратовима деведесетих година, у складу са предметним исходима и компетенцијама – предметним и међупредметним. Специфични циљеви семинара су да се наставници историје оспособе за примену мултиперспективног приступа у настави осетљивих и контроверзних тема о ратовима деведесетих, да се упознају са најновијим научним достигнућима из савремене историје, релевантном литературом, изворима, пројектима и иницијативама посвећеним учењу о том периоду. Посебан акценат је на развијању истраживачких вештина, критичком сагледавању историјских извора и разумевању методологије друштвене историје, као и на препознавању и анализи стереотипа и предрасуда у историјском и савременом контексту. Наставници ће се упознати са савременим методичким приступима у обради осетљивих историјских тема и бити подстакнути да у свом раду промовишу вредности као што су људска права, мултикултуралност, култура дијалога и помирење.

👥 Учесници семинара су се у уводном делу програма упознали са циљевима, радом, актуелним пројектима и активностима Удружења за друштвену историју – Euroclio. Уследила је презентација о изазовима са којима се наставници сусрећу приликом подучавања тема из блиске прошлости, као и значају подучавања о ратовима деведесетих. У другом делу програма организоване су радионице интерактивног карактера, осмишљене тако да оспособе и мотивишу наставнике за примену савремених методичких приступа у раду са осетљивим и контроверзним темама. Кроз практичне примере, групни рад и дискусије, учесници су имали прилику да развију вештине критичког сагледавања историјских извора, као и да истраже начине на које се могу подстицати дијалог, разумевање и помирење међу младима.

Другог дана семинара настављена је дискусија о настави историје и изазовима подучавања о ратовима деведесетих. Учесницима су представљене „Препоруке за одговорно подучавање о ратовима деведесетих – Како разумети прошлост која не пролази“, документ који нуди практичне смернице за рад са ученицима на осетљивим темама из недавне прошлости. Одржане су две радионице у којима су наставници, кроз конкретне примере и размену искустава, анализирали начине на које се може подстицати критичко размишљање, разумевање различитих перспектива и промовисање културе дијалога у настави. Радионице су омогућиле учесницима да развију нове идеје за примену иновативних наставних метода и да оснаже своју улогу у образовању за мир и помирење.

📚 Обука је реализована у оквиру пројекта Лекције за будућност, у склопу пројекта Подршка Европске уније изградњи поверења на Западном Балкану, који финансира Европска унија (ЕУ), а спроводи Програм Уједињених нација за развој (УНДП). Овај садржај је искључива одговорност УДИ – Euroclio и не одражава нужно ставове ЕУ нити УНДП-а.

Оставите коментар