OLYMPUS DIGITAL CAMERA Семинар за наставнике историје „Како подучавати осетљивење и контроверзне теме у настави историје“ одржан је 25. и 26. фебруара 2017, у Јагодини у просторијама ЕГШ „Никола Тесла“. Семинар је одржан у организацији УДИ-Euroclio и Едукације за 21. век уз подршку forumaZFD. Један од најважнијих циљева семинара је отварање расправе на тему суочавања са прошлошћу и ратова 90-тих на југословенском простору.

image-0-02-05-9281efce6ad7151fea5c84e7697e1936a313d5c17418a9e214cc80b52ad30e1c-vУчесници семинара су се упознали у уводном делу са циљевима, радом и актуелним пројектима европског удружења историчара Euroclio, као и са пројектима и активностима УДИ Euroclia и Едукације за 21. век. Представљен је упитник за наставнике у оквиру ePACT пројекта. Наставници су позвани да попуне поменуту анкету и узму активно учешће у предстојећим реформским пројектима које удружење спроводи.  Представљене су и две нове читанке едиције ”Настава модерне историје југоисточне Европе”, у издању Центра за демократију и помирење у југоисточној Европи (CDRSEE ).

image-0-02-05-3b9c4d498c88c93253f401970efb2c9f881a53a445eb1cb25a2082abc7e06ca6-v

Семинар је отворио  Александар Тодосијевић са презентацијом Стереотипи у настави историје. Учесници семинара упознали су се са настанком и деловањем стереотипа кроз историју и данас. Циљ презентације био је оспособљавање наставника да препознају стереотипе и кроз њихову разградњу и деконструкцију промовишу вредности као што су: људска права, мултикултуралност, култура дијалога, помирење, …  Учесници семинара упознали су се са горућим проблемима наставе историје данас, али и како их превазићи уз примену иновативног приступа настави, критичким сагледавањем историјских извора, како да кроз мултиперспективни приступ настави историје предају осетљиве и контроверзне теме.

У наставку семинара Наташа Костић представила је актуални пројекат Учење историје која то још увек није, који УДИ Euroclio спроводи са партнерски удружењима наставника из Хрватске, Босне и Херцеговине и Црне Горе. Јелена Крстић из Фонда за хуманитарно право представила је анализу садржаја уджбеника историје из региона о ратовима на простору бивше Југославије, као и препоруке образовним властима проистекле из те анализе.


У другом делу програма Емина Живковић и Александар Тодосијевић одржали су уводну радионицу Учење о ратовима 90-тих. Учесници семинара добили су задатак да у оквиру својих група мапирају кључне проблеме и препреке са којим се суочавају када се сусрећу са овом осетљивом темом. Учесници подељени у групе бавили су се циљевима и методама учења о ратовима 90-тих, примерима добре/лоше праксе, утицајем медија, контроверзним темама. Након презентација по групама организована је дискусија о важности суочавања са прошлошћу и учењу о ратовима 90-тих.


На почетку другог дана семинара Емина Живковић је одржала радионицу Ми и/или они (Увод у ратове деведесетих: Зло/употреба прошлости у хомогенизацијама и раздвајањима међу националним групама у Босни и Херцеговини). Радионица представља пример добре праксе колега из региона – удружења наставника историје/хисторије/повијести БиХ (EUROCLIO HIP).


Слободан Рудић и Емина Живковић одржали су радионицу Ратови 90-тих у визуелним историјским изворима. Циљ радионице био је оспособљавање наставника да предају осетљиве и контроверзне теме ратова 90-тих применом визуелних историјских извора.

Погледај повезане чланке: Учење о ратовима 90-тих

Прочитај евалуације учесника семинара

Оставите коментар